söndag 13 mars 2011

Vinterliv i skärgården

Tur att vi bestämde oss för att fara ut till skärgården detta veckoslut ! Vilket fantastiskt väder det varit ! Men så var det inte på fredagen då vi for iväg, då var det full snöstorm och ingen sikt, men ut kom vi till en kall stuga och funderade vad vi riktigt höll på med ! Men stormen avtog, värmen tilltog och myskänslan infann sig ganska snabbt ! På lördagmorgon var det strålande solsken och nästan vindstilla. Leia kunde knappt vänta tills vi kom ut på isen......

En så här vacker dag vill man ju hinna med så mycket uteaktiviteter som möjligt och vi gav oss ganska fort iväg på en skotertur....vår skoter är gammal, så några långa utfärder blir det inte mera, men vid Kalajanne var det skoter dragrace med en massa folk och vid Kopparöfuruskär var det bara vi och naturen ! Gissa vad som var bättre !!?
Utanför Jannes
Kopparöfuruskär
Jag njuter !
Efter skoterturen tog jag en kort skidtur och efter det avkoppling i solen på bryggan.
Jag sitter faktiskt i en solstol  ! :)
Dessa filurer kom på kaffe ! :)
Kvällen avslutades med en fantastisk måltid och det tack vare min egen eminenta grillmästare Tom ! Ingen kan grilla entrecote som han ! Biffen var såå good ! (också min trattkantarellsås !)

Grillsäsongen är inledd ! :)
Söndag och lika molnfri himmel som lördagen ! Leia och jag brukar göra holmen runt som morgonlenkki på vintrarna och idag var det perfekt för en runda runt holmen !

Ibland var hon före, ibland efter...
Vi tog oss runt i sakta mak som ett gammalt par...och jag märkte på Leia att hon inte är i lika bra skick nå mera som förut om åren då vi skidat runt holmen ! Hon fyller snart 9 år och börjar vara en gammal tant ! (9x7=63)

Fina gulliga tant Leia !

Utanför vår villa är det inte lugnt precis på vintern. Det är bilar, skotrar, traktorer, skidåkare, promenerare, cyklister.....


men dessa människor är också ute och njuter och idag med Japans naturkatastrof i tankarna får vi vara glada att vi bor i en del av världen där vi kan vara trygga och njuta av alla årstider ! Sköt om er därute !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...