måndag 30 maj 2011

Rabarberdricka

I helgen kom mamma med en flaska supergod rabarbersaft och jag undrade förstås hur hon gjort den. Världens enklaste recept, det finns i Marthas kokbok sa hon ! Marthas kokbok, ja vad skulle man ta sig till utan den ! Min är så sönderläst och fläckig så jag täcks knappt ta fram den, men ack hur kär och bra att ha ! Tror att jag fick min av mamma när jag flyttade hemifrån och den har följt mej i alla år ! Jag har finfina rabarber och har faktiskt inte gjort rabarbersaft förut, så det var nog dags nu !

Rabarberdricka och min välanvända kokbok !
Rabarberdricka
1 kg rabarber
2-3 citroner
½ kg socker
vatten

Skär rabarber i bitar och citroner i skivor. Varva rabarber, citroner och socker i lämpligt kärl. Häll över så mycket kokande vatten (ca 3 liter) så det täcker innehållet. Sila det följande dag och häll drickan på buteljer. Förvaras svalt.

Saften är riktigt läskande och man kan bra ha den som matdryck också ! Förra året gjorde jag en riktigt god rabarberkompott också och det receptet hittar ni i ett inlägg från förra året, klicka här så kommer du dit ! 

Nu ska jag bläddra vidare i Marthas kokbok
....skaffa den om ni inte har en ! 

Ha de gott !
Carina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...