onsdag 6 juli 2011

Decoupagekrukor

Kom på att jag brukar ha en  eller två krukväxter på sommarstugan varje sommar. Ofta är det nån extra hemifrån som får flytta ut ..men i år hade jag ingen extra ! Krukor har jag dock i mängd och massor och så fick jag en idé ! Jag målade två av mina gamla lerkrukor vita:

 
Sökte fram lite somriga servetter.....


Strök decoupagelim på krukan, delade servetterna och limmade fast det yttersta mönstrade lagret av servetten på krukan. Strök sedan ännu ett lager lim över servetten.



Köpte två gröna krukväxter (minns inte vad de heter) från Plantagen och resultatet blev riktigt fint tycker jag ! Här är de placerade på brickan som jag gjorde förra sommaren med samma teknik. Se här hur jag gjorde den !


 Och nu pryder de köksfönstret så fint ute på sommarstugan !

Ett roligt och billigt alternativ att göra nytt liv av gamla krukor !
Måste nog hitta på nåt till mina mårbackapelargoner som har på tok för små krukor !

Hejsvejs !

3 kommentarer:

  1. Vad fint det blev! Blommorna heter "plättar i luften". Det latinska namnet kan jag dock inte... :D

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev!!

    Brukar måla mina krukor, och ibland häller jag fin sand på första lagret målarfärg. Låter det torka och målar sen ett ellet två lager till. Då får man en "skrovlig" yta. Man kan hälla sand på andra lagret målarfärg oxå om man vill ha tjockare "skrovlighet"..

    SvaraRadera
  3. Sibbe - Tack för namnet på blomman, det va ju passande !
    Tina - Tack för tipset med krukorna, det måster jag absolut prova !

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...