tisdag 28 februari 2012

Text på kruka

Mycket tid har gått åt till snöskottning dessa dagar, vi börjar snart ha några egna alptoppar här på vår gård, så någon semester till fjällen behövs inte detta år heller ! Trots mängden med snö som vräkt ner, så finns det ändå en känsla av vår i luften, med solsken och takdropp.....
...och det börjar bli dags att tänka på pelargonerna som stått i källaren hela vintern. Hoppas alla överlevt, har faktiskt kommit ihåg att vattna dem nu och då !! Har två stycken Mårbackapelargoner som behöver större krukor och jag köpte två helt vanliga lerkrukor som jag målat vita.

Ville ha lite text på dem och är urdålig på att skriva på frihand så jag sökte efter en trevlig font via dafont.com och printade ut texten jag ville föra över på krukan.


Att föra över utprintad text till ett föremål gör man enkelt så här:

Rita med blyertspenna på baksidan av texten

Tejpa fast texten med blyerts-suddet mot föremålet

Skriv ovanpå texten

Ta bort den tejpade biten och texten är överförd !
Då är det bara att hitta lämplig färg och pensel och måla på den svaga blyertstexten. Att måla text var inte det lättaste, men det gick bättre för varje ord jag skrev. Övning ger färdighet !



Så nu har jag nya krukor till mina pelargoner som snart ska få nytt liv !
 Får ta itu med omplanteringen imorgon ! 

Ha en god fortsättning på veckan !

Carina


2 kommentarer:

  1. Tjusigt! Tack för överföra-utprintad-text-tipset, det kände jag inte till :)

    SvaraRadera
  2. Tack för en fin idé.
    Oj om vi ändå vore så långt att Mårbacka blommade redan.

    Ha det bra
    Monica

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...