lördag 4 februari 2012

Ulldoft på händerna

Har tillbringat hela långa dagen på Taitokeskus tillsammans med ett härligt gäng kreativa damer och en hel del ULL ! Det var tovning på programmet denna dag och första av allt gjorde jag klart en krans av tovade bollar som blivit tovade i strumpbyxa och i tvättmaskin !

Först snurrar man ull runt en styrox (frigolit) kula och fäster ullen lite genom att nåltova fast ullen här och där...


..sedan in i strumpbyxa med knut mellan varje boll. I tvättmaskinen tvättar man dessa tillsammans med tex. ett par jeans eller några handdukar och i 40 grrader minst 100 minuter ! Färdiga, men lite svåra att få loss från strumpbyxan, men med lite milt våld gick det till sist !


Sen gjorde jag hål i bollarna med en stor, lång nål och så trädde jag upp dem på grov järntråd med två öglor mellan bollarna....


och så här blev den, min vinterkrans !

Ninas och min bollkrans !
Mycket annat fint blev gjort idag på kursen och det kommer ni att få se i ett annat inlägg för nu ska jag fixa till lite jägarsmörgåsar !


Tack alla ulliga får för det fina material ni ger oss ! 
Bääääää !!!

Ha en skön kväll !


Carina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...