lördag 21 juli 2012

Betong-vin

Konstigt hur det kommer och går det här med lusten att skapa i olika material. Förra sommaren gjorde jag mycket i betong, men den här sommaren har jag inte riktigt kommit igång med det. Kanske brist på nya ideér eller så bara brist på inspiration. Men en ny grej har jag i alla fall gjutit som jag tycker blev riktigt lyckad. Ideén fick jag från vårens nummer av min favorit-pyssel-tidning "101 idéer". Där hade de gjort en fin dukning med flaskor gjutna i betong. Som tur är så säljs ett av mina favoritviner på plastflaska, så jag har sparat några under våren. Nu får ni en utförlig beskrivning av hur jag gjorde ifall nån får lust att brygga lite betongvin ! :)

Först sågar man bort en del av flaskhalsen, men ta till vara den svarta plastdelen som sågats bort. Den är lite besvärlig att få bort, men med milt våld så går det nog ! Jag använde järnsåg, bara för att den har fina tänder, går säkert bra med nån annan såg också..eller kniv.

Så är det bara att blanda till betong och hur man gör det finns i ett tidigare inlägg som ni kan läsa om här . För att få ner betongen i flaskorna behövs en tratt, som ni ser så har jag gjort en enkel variant av en saftflaska och en pinne att peta ner betongen med. Fyll betong ända upp till kanten och dunka flaskan i underlaget några gånger så försvinner luftbubblorna.

Peta ner 4 ganska långa järntrådsbitar i flaskan, som sedan ska bli en del av ljushållaren. Låt flaskorna stå två dygn.

Sen använde jag samma såg (lite dumt för den blev lite slö av betongen) till att såga bort bottnen på flaskan
 och så var det bara att "dra av" plasten som faktiskt var i två lager, så det gick lätt att dra av ett lager i gången.

Plastdelen från flaskhalsen som jag tog till vara trädde jag på betonghalsen, satte dit ett stearinljus och virade sedan runt järntråden.

Låt flaskorna stå och torka ordentligt några dagar ifall du vill limma fast nån etikett på dem. Jag blötte loss en etikett från ett vin som vi köpte i Rom och limmade fast den med decoupagelim. Ett fint minne som håller .

 Jag tycker det här är en jättefin presentidé och min pappa fick en till födelsedagspresent med en text från en gammal sångbok.


Ursäkta bildkvaliteten, vet int riktigt hur det blev så där dåligt..

Så nu är det bara att börja dricka vin ur plastflaska 
( eller kanske be att nån sparar flaskor till er )
och sen gjuta betongflaskor !

Här ute på vårt skär blåset det svinkallt idag, 
så nu ska jag gå ner i bastukammaren 
och pyssla lite Ernst-style ! ;-)

Ha de gott !

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...