onsdag 31 oktober 2012

Från trattfot till svampmjöl

Sitter och tittar på Halvåtta hos mej där man idag använde kantareller i maten. Kom på att jag inte visat er vad jag gjorde med en del av trattkantarellerna jag hittade i år. Det var i Allers under läsarnas bästa TIPS som jag läste om att man kunde använda trattisfötterna till att göra svampmjöl. Det lät som en GOD idé !


Jag skiljde foten och hatten åt då jag rensade och placerade fötterna på en torkbricka i vårt pannrum några dagar.

..och de torkade ihop till små skruttbitar !
I Allers tipset stod det att man skulle krossa de torkade fötterna i en mortel, men jag äger ingen sån ! och inte hittade jag nån på loppis heller, så jag tog fram min lilla elektriska hackare och det fungerade hur fint som helst !


Körde några varv i den och så var mjölet klart !

Det blev inte mycket, men det ska bli intressant
 att se om det ger smak i maten. 
Kan tänka mej att det skulla vara gott att 
strö i lite av svampmjölet i nån 
god puresoppa, köttgryta eller sås.


Svampsäsongen börjar ju vara slut nu, men ännu kan man nog hitta trattkantareller ute i skogen, har nog plockat trattkantareller i snö nåt år ! 

Annars får väl det här bli ett tips att lägga bakom örat till nästa säsong eller varför inte krossa de torkade svamparna ni har i skåpet från förra året ! :)

Goda svampstunder i vinter !

Carina


1 kommentar:

  1. Hej!

    Nu har jag ingen fin glasburk med vacker "svampmjöl"etikett men jag brukar krossa några torkade svampar i morteln och krydda bl.a. maletköttsåsen med och det blir hur gott som helst. Behövs inte ens någon stor mängd svampmjöl för att ge smak åt anrättningen.

    Hälsn. Benita som läser din blogg då och då.

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...