söndag 27 januari 2013

Tomat-räksoppa

Ja-a det här veckoslutet blev inte riktigt som jag hade tänkt mej ! Är väldigt sällan sjuk och blir jag sjuk så verkar det alltid bli vid ett veckoslut eller annan ledighet. Jag är en god arbetstagare åt Vasa stad, det borde man få extra bonus för, he he ! Nåja..i fredags då vi packat bilen och körde ut mot skärgården (på isen med bilen första gången jo) kände jag att det inte var riktigt okej med min mage..men en konjak sku säkert hjälpa...nehej...vinterkräksjukan var ett faktum !! Usch va tråkigt..men återhämtningen på lördag var ganska skön där ute i skärisoffan framför brasan.
Orkade t.o.m göra en favoritsoppa på lördag (fast jag mest sov hela dagen) !
Soppa är gott när man återhämtar sig från magsjuka !

Den här soppan gjorde jag för 2 pers:

Tomat-räksoppa alà Carina

1 burk passerade tomater (500 gr)
5 dl vatten
2 dl grädde
½ koskenlaskia ost
150 gr räkor
1 påse Tom Yam soppingrediens (Pirkka)
1 tsk socker
maizenamjöl
salt
svartpeppar
timjan
persilja

Koka tomater, vatten och kryddor ca ½-1 timme. Rör i osten och grädden och rör om tills allt blev krämigt och fint och låt koka sakta lite till. Red av med lite maizena för att få soppan lite tjockare. Häll upp soppan i djupa talrikar och tillsätt de upptinade, skjölda räkorna. Dekorera med persilja.

Som tilltugg hade vi skink-ost-toast. Urgott !


(Tog faktiskt undan en portion till mej före jag lade i grädde och ost, kände att det sku bli lite för kraftigt för en som återhämtar sig från magsjuka !)

Ett gott tecken på att man håller på bli återställd är väl att man är HUNGRIG och nu puttrar faktiskt en grekisk stifado på spisen. Och stifado blev det för att Jenny och Sofia sitter på golvet i mitt pysselrum och gör skolarbete med fotografier. Jenny har hämtat Stifadokryddor åt mej från Grekland och nu ska hon få smaka på Carinas stifado !

Flitiga flickor !

Ha en skön söndagskväll alla !

Kram 
Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...