måndag 17 juni 2013

Tro på möjligheter....

Snart har den första semesterdagen passerat ! Det har varit en typisk första semesterdag då man e så lycklig över att vara ledig så man hinner göra tusen saker ! Steg upp tidigt, gick på lång morgonpromenad med hunden, röjde och sorterade, betalade räkningar , pysslade ett kort, tvättade, lunchade med gubben på Strampen, storhandlade, dammsugade.....ja och sen blev det en tupplur i solstolen före jag lagade sommarens första kålgryta och ännu lite betonggjutning ovanpå allt detta... ! Bra dag, inte avkopplande precis, men den blev ändå precis som jag ville ha den !

Mina två sista dagar på jobb förra veckan tillbringade jag och 19 kolleger i vårt västra grannland och i staden Umeå. Det blev en nostalgitrip med nygammal Wasa Express, ingen taxfree shopping eller dignande buffebord, men räksmörgåsen var lika god som förr !
Orsaken till vår resa var att vi ville bekanta oss med förskolor där man hade Reggio Emilia inspirerad verksamhet och vi besökte två, förskolan Sandviken i Holmsund och förskolan Gitarren i Umeå.
Båda besöken var otroligt givande och inspirerande och jag kände att jag genast skulle vilja göra en massa förändringar på min egen arbetsplats...

I Reggio Emilia pedagogiken är bl.a miljön viktig. Den ska vara inspirerande, den ska väcka barnens fantasi och nyfikenhet, den ska vara glad ! Miljön ska kunna förändras efter barnens behov....och både på Sandviken och Gitarren hade man skapat små härliga "rum i rummen" som inspirerade till lek, skapande och lärande ! Tankesättet att tro att barn kan och har hundra språk bara de inte berövas möjligheterna ligger mej nära om hjärtat och jag vill och tror att man också med små medel kan skapa detta för barnen.

Visar nu lite bilder som gjorde intryck på mej och som gör att jag egentligen skulle vilja ta itu med lite förvandling på jobbet bums ! ;)


Pussel och rittavlor var fast med häftmassa på det låga bordet..
 Alla bord var låga, de vuxna hade låga ergonomiska stolar med hjul som de använde när de jobbade med barnen vid bordet !

Ovanför ett bord hängde limpistoler som barnen använde flitigt !

Fyra nergrävda stolar som målats i glada färger..

Härligt inspirerande material, bl.a gardinsknoppar och lampskärmar

Limpistol-kreationer av "skräpmaterial"

Ett bord med olika naturmaterial

Ett bord med formbar sand och djur

Ett rum som inspirerar till rörelse..

Ljusslingor och tyg i taken skapar känsla

En trevlig hörna med rullar, spetsdukar, djur och vackra bilder på väggen.

Atelje med ställbara stafflier och ljusbord
Ja-a de va bara en bråkdel av allt vi fick se och uppleva....men jag borde väl ta semester nu och hänga allt detta på en hjärnkrok tills augusti...men då ska vi göra det omöjliga möjligt och skapa nya rum ! :)


..och som en liten parentes, men ack så viktig för vår vistelse i Umeå, är boendet och sällskapet !! Hela vårt härliga gäng bodde på:

Clarion Collection Hotel Uman

och de va ett JÄTTEBRA hotell ! Kan rekommendera !

Nu avslutar vi denna dag med en gammal James Bond !

Hejsvejs och Kram

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...