torsdag 14 november 2013

Pyssla en julgran !



Nu gnuggas hjärnceller, bläddras i julpysseltidningar, funderas vad man skall ha för julfestprogram, vad man ska göra för julpyssel, hurudan kalender ska de vara i år, när ska de pyntas och vem ska handla glöggen osv....det är mycket på en gång och det kommer lika plötsligt varje år och tiden känns knapp och när ska vi få in lugnet och mysstunderna ? Ja-a, det är ju hur man planerar förstås !
Hos oss bestämde vi i år att ha julfesten tidigt för att sen verkligen få koncentrera oss på "julmys" resten av december. Årets julkalender kommer också att se annorlunda ut än tidigare, det ska bli en upplevelsekalender. Det kan jag berätta mera om sen då vi kommit igång !
Eftersom vi också ännu är i samma skede av planering av julbestyren så sitter jag och söker ideér på nätet och det finns ju egentligen alldeles för mycket, man blir nästan blind och vet inte riktigt vad som skulle vara roligt för barnen...nåja delar nu med mej av några skojiga ideér jag hittat och det handlar denna gång enbart om GRANAR:

En skojig gran med hjälp av WC-rullar och fingrar:
 
 Det här konstverket hittade jag här


 En gran av vikta pappersbitar
 och instruktioner hittar ni här hos Martha Stewart

och en till av papper, denna gång av pappersrullar

den här och mycket andra tips finns  här

och en enkel sybildsgran för de minsta


eller en sån här gran som man både får se och röra !
 

och till sist min två egna favoriter som jag skulle vilja tillverka och ha på väggen;


här hittar ni denna pinnegran

och denna fina och andra mindre fina hittar ni här !

De här ideérna kan man ju variera i oändlighet och anpassa efter ålder !

Granen är väl det första jag kommer att tänka på när julen närmar sig.
Granen har alltid varit viktig i min familj ända sen jag var liten 
och jag skulle aldrig kunna tänka mej en jul utan julgran.

De va allt för denna gång.
Lycka till med jul-bestyr-planeringen 
och kom ihåg att planera in lugnet också !

Skönt avslut på veckan !

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...