fredag 21 februari 2014

Veckans dagispyssel: OS-stjärnor

Hej hej..kan ju inte bara lämna landet utan att ge er ett litet pysseltips !! Hade ju hoppats att få skriva hur glad jag är över Finlands vinst över Sverige i OS-hockey semifinal..men  men jag skriver som alla präktiga människor skulle säga ; "Det är inte huvudsaken att vinna utan att kämpa väl !" Nåväl.. OS-spelen påverkar alla på nåt sätt och vi har också på dagis pratat lite om OS och de olika vintersporterna ! Vi hade inplanerat att både skida och skrinna...men men vintervädret har ju minsann inte visat sig från sin bästa sida ! Nåja vi har i alla fall försökt framkallat känslan bildlikt ! 
Min kollega Agneta hade en idé och den förverkligades så här : 




Barnen duttade färg med skumgummibitar på tunna fanerskivor och sen gjordes en blandning av trälim (utspätt med lite vatten ) och gipspulver ! Blandningen blev "snö" som barnen ficḱ forma till på den blåa fanerskivan.

 
Den här blandningen behöver torka över natten för att sen bli hård och fin !
Så gjorde vi idrottsutövarna av piprensare, tyg, pepparkorn, glasspinnar och flirtkulor !


och limpistol !


OS-ringarna ville vi också ha med 
och för att få dem tydliga använde vi oss av piprensare !



Otroligt fina tavlor har vi fått sätta upp på väggen och barnen är så stolta över sina vintersportare och anar inte hur mycket träning av färdigheter de utsatts för ! ;) 

Enni Rukajärvi !?

och medtävlare ! :)

Skridskoprinsessa !

Slalomåkare !

Heja Finland ! :)

Ja-a och nu ska jag lämna dessa underbara fina stora och små medarbetare för hela två veckor ! Det känns förstås helt tråkigt (för jag har faktiskt världens bästa jobb !) och helt underbart för jag kommer att tillbringa två veckor tillsammans med min man i Spanien där solen skiner mest varje dag och ingen klocka ringer och var dag är precis det äventyr vi vill att det skall bli !


Hasta la vista baby ! 

KRAM

Carina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...