måndag 7 juli 2014

Sommarpyssel med pinnar och garn

Hej igen ! Oj du milde tid vilket fantastiskt sommarväder vi har, idag +30 grader i skuggan på vår termometer ute på sommarstugan, sol och knappt nån vind ! Detta är vi nog värda efter en kall start på sommaren ! Nackdelen med värmen är ju att man kanske inte orkar göra någo stordåd, men lite smått pyssel med pinnar och garn tar inte kål på en ! :)
Det här pysslet som jag nu ska visa fastnade jag för direkt jag såg det, enkelt, fint, går snabbt att göra och materialet hittar du i naturen och hemma ! Dessutom har det en fin symbolik. Det är en kulturell symbol Ojo de Dios, Guds öga och kommer ursprungligen från en indianstam i Mexico. De fyra punkterna representerar jord, eld, luft och vatten.

Så här gjord jag mitt Ojo de Dios:



Man behöver två lika långa pinnar och lite garn.

Man fäster ihop pinnarna med garnet i mitten

Så här ser det ut från ena sidan
 och sen börjar man snurra garnet runt en pinne i taget, 
ett varv runt och sen till nästa pinne...

 
och så här från andra sidan
här ser man hur ett mönster börjar framträda !

Och så är det bara att snurra på tills man är nöjd !





Superenkelt och roligt sommarpyssel !!

Den här ideén hittade jag hos Crafts by Amanda 
och där kan ni få en bättre beskrivning på hur man gör !

Ha de gott i sommarvärmen ! 

Nu ska jag nog ta mig ett dopp !

Hejsvejs

Carina

1 kommentar:

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...