lördag 20 december 2014

Dagens lucka: Julstädning och sånt....

Ledbruten men nöjd...huset är julstädat (åtminstone de synliga ytorna, firar ju int jul i skåpen heller..), julglöggen fixad och kalkonen provsmakad ! Nu är det bara granen som fattas...det blir morgondagens program ! Så roligt att plocka fram julpyntet ur lådorna, det gör jag aldrig före huset doftar rent ! Änglarna har sin egen plats, men tomtarna brukar flytta på sig och i år sitter några på moffa Isaks gamla målarstege !

Tycker de mår bra där !

Efter städningen gjorde jag första skedet av 
"Vanhan viinikauppiaan jouluglögi"

 ..här ligger kardemumma, nejlikor och kanelstång i starksprit och gottar sig till dan före dopparedan..sen tillsätter man lite annat gott ! Ett mycket speciellt, gammalt, starkt och gott recept för den som älskar glögg !  Min tanke är att bjuda på detta till gästerna på julafton ute på terassen i skenet av marschaller och gnistrande snö ! 
Hoppas på glöggväder !

Som en härlig avslutning på städdagen provsmakade vi den halva rökta kalkonen som min dotter fixat via ägaren till Hemmanet i Övermark som har ängskalkoner och är den första gården i Finland som inlett uppfödning av kalkoner utomhus !  

Giss om de va GOTT !
(hoppas det finns kvar nåt till jul...)

Nu ska jag bara slöa i soffan 
resten av denna afton den 20 december 2014 !

God Afton Alla !

Carina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...