lördag 13 december 2014

Dagens lucka: Röd är färgen

Pust, är alldeles kaputt, men på ett skönt sätt, för jag har fått massor gjort idag ! Dagen började så fint, jag satt och åt sen frukost och så ringde det på dörren ! Där stod två rara grannflickor med en julblomma i handen och sa God Jul ! Jag blev så himla glad och överraskad så känslan sitter i fortfarande ! Tusen tack Maja och Sissela, ni är för fina ! Tror det är flickornas förtjänst att jag blev ivrig att börja röja och pyssla ! Blomman var så fin och hade en vacker djupröd färg så det gav mej inspiration till att göra en ny lampa till köket ! Hittade en gammal lampskärmsstomme i min skrotsamling och jag funderade hit och dit vad jag skulle klä den med....medan jag funderade röjde jag lite i källaren och då såg jag lådan med gamla barntröjor som min mamma stickat och som jag sparat. I den fanns en riktigt liten röd tröja som var ganska sliten och noppig....den vågar jag nog "förstöra" för den skulle passa precis til min lampskärm !


 Klippte bort ärmarna och sydde nya sömmar !
(glömde fota det, men sydde snett neråt från kragen)

 Klädde lampskärmen och var litespänd på hur det skulle se ut...

 Det blev helt bra men väldigt RÖTT !
 Å andra sidan så har jag bestämt att mina julgardiner i år är vita, mest pga. vi antagligen måste fira en svart jul igen, ingen snö att vänta till jul här i våra trakter ! Då kan nog gardinerna vara vita och lampan röd !

Här får den vackra julstjärnan pryda mitt "köksterassmöblemang" 
och den röda lampan belysa den åtminstone över jul ! 

När lampan var på plats intog jag köket i några timmar och gjorde julens viktigaste rätter; Mommo Ailis rotmos och mina egna köttbullar ! Nu 4 kg kålrötter och 2 kg  maletkött senare är jag nöjd med dagen !


Nu lite soffhäng, 
kanske se på det bandade "På spåret" från igår 
och äta lite köttbullar ! 

( Vet ni förresten att förr i tiden var man vaken hela lucianatten 
och åt 7 frukostar för att hålla sig vaken ! 
Det ska jag inte göra !)

Detta var min luciadag den 13 december 2014 !

Sprid ljus och glädje !

Carina




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...