tisdag 1 december 2015

1 december: Pyssla en enkel gran med barn


Hejsvejs nu är äntligen tråknovember slut och vi går in i advent med mera ljus och mys i våra hus ! Har fått frågan om jag skall ha nån "julkalender" här på bloggen i år och först tänkte jag NEJ och nu tänker jag JA, så det kanske blir nåt mittemellan !! Ska i alla fall försöka vara lite flitigare med inläggen.
Idag har vi i alla fall öppnat första luckan i årets julkalender som ju nuförtiden finns i oändliga varianter. De flesta barn på dagis har i allafall pratat om chokokalendrar, legokalendrar, barbikalendrar och hur många de har... ja och även jag föll för frestelsen och köpte en adventkalender för hundar till Bella !På dagis har vi i år en rörelsekalender, men den kan jag berätta mera om en annan dag.

 Tänkte idag visa ett enkelt julpyssel som ni alla kan göra en egen variant av. 
Man behöver en bit "paff" från en låda som klipps till en triangel, pappersremsor, grillpinnar, papperslim och sax.



Limma pappersremsorna efter varandra på triangeln


Klipp bort det som sticker ut från baksidan

Stick i en grillpinne.
Färdigt !
Det här gjorde vi med alla barn (3-5åringar) 
på en gång som lillajulspyssel och det var riktigt kul ! 
Alla kunde göra det här helt själva.

Bella öppnar första luckan i sin kalender !

 Trevlig fortsättning på kvällen !
Nu ut å gå hej å hå !

Carina


1 kommentar:

  1. Å, så trevligt julpyssel! Det ska jag nog göra med min fyraåring, tack för tipset!

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...