söndag 6 december 2015

6 December: Självständighetsdagen

Finlands självständighetsdag är för mej fylld av traditioner. Ett måste är Kvinnornas julmässa och ett annat är två blåvita ljus i fönstret medan man ser på presidentens mottagning på slottet. Förut bakade vi också pepparkakor denna dag, men det har blivit mindre viktigt nu när barnen är stora och utflugna. Nu just sitter jag ändå lyckligt omgiven av alla ungdomar, gubbe och hund och vi har ätit goda jägarsmörgåsar med svamp från vår finska skog. I fönstret brinner två ljus, i år med de fina blåvita blossaflaskorna som ljusstake. Inte så finskt precis, men som sann glöggvän tycker jag det passade in ikväll...ja och dessutom har vi många släktingar och vänner i Sverige, så de får nog vara med på ett hörn !


Kvinnornas julmässa besökte jag tillsammans med mamma och vi hittad en hel del att köpa ! Gillar då jag hittar nya ideér som jag själv kan använda i mitt pysslande !

Gran gjord av höstörstopp !

Härliga tomtar på bräda !

 Hittade också Christina och hennes shop och fick mej en till  ERNST-burk ! Den ville mamma köpa till mej, TACK mamma ! 

Christina och en fin gran.

Mina ERNST-burkar.
Och medan mamma och jag förstörde pengar på mässan fixade pappa så att mitt fågelbräde fick en bra fot. Körsbärsträdet som det hade hängt i brakade ner av den tunga snön för ett par veckor sen. TACK pappa (som också byggt själva fågelhuset förstås) !

Pappa i sin snickarbod !

En bra dag har det varit !
Och nu tillbaka till slottet, hoppas få en glimt av
grannflickan Lena som är där med sin Tim !

Ha en fin fortsättning på självständighetskvällen !

Carina


1 kommentar:

  1. Kul användning av glöggflaskorna. Pysslade i blåvitt idag också. Fantastiskt fin o fräsch färgkombination :-)

    SvaraRadera

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...