måndag 7 december 2015

7 December: Bresaolasallad

Måndag igen ! Måndag är jumppakväll för mej och ett helt gäng trevliga damer som jumppat tillsammans åtminstone 15 år (säkert snart 20 år). Vår dragare är expert på att få oss att må bra i hela kroppen ! Idag har jag jobbat till kl.17 och efter att frusit på dagisgården var det skönt att få upp värmen på jumppagolvet.
Hann inte äta just nåt före så då jag kom hem idag var jag vrålhungrig. Efter veckoslutet var det ganska tomt i kylskåpet, men där fanns ett paket Bresaolaskinka, färsk spenat, tomat och parmesanostflarn. Precis vad som behövs för en god italiensk Bresaolasallad ! Egentligen ska det vara rucola, men gubben tycker rucola smakar bensin, så vi kör med spenat. Ringlar till sist över citronolivolja ! SÅ GOTT !!


Känns nästan extra lyxigt fast det är så enkelt.
Den här salladen gör säkert också succe på julbordet 
om man vill variera det traditionella med nåt nytt.


Extra mysigt också med brasa i bakgrunden 
och Tina i fjällen på tv ! 

 Skön måndagskväll !
Carina


Bresaolasallad

1 paket bresaola (jag köper min på Lidl, jättegod)
Ett par nävar spenat eller rucola (eller båda)
En tomat i skivor
Parmesanflarn (Pirkkas grana padano passar bra)
Citronolivolja 
(eller pressad citronsaft och vanlig olivolja)

Bre ut skinkskivorna på ett uppläggningsfat. 
Fördela salladen, tomaten och parmesanflarnen ovanpå,
 ringla till sist över olivoljan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...