tisdag 6 december 2016

Finlands 99:de självständighetsdag - lucka nr 6

Finlands födelsedagsväder har verkligen visat dig från sin bästa sida idag, brukar ofta vara busväder denna 6 december ! Startade dagen som säkert många andra kvinnor (och några män) med ett besök till Kvinnornas julmässa. Många bekanta och mycket fint hantverk som vanligt, kaffe och jultårta med mamma som vanligt, härligt med traditioner, speciellt då det gäller juletider. Fyndade några fina julsaker.
Efter julmässan for min man och jag till svärmor för att hänga upp TRO, HOPP och KÄRLEK i hennes fönster. Men före det var vi ner till vår båthamn för att "kolla läget" ! Tom sa att det finns säkert skoterspår...jag sa nå aldrig i världen, de va ju öppet vatten bara för nån dag sen ! Isen såg orörd ut åt alla håll och det var väldigt vackert !


Men ett obekant ljud hörs från Rewell sunds hållet och plötsligt medan vi står där och njuter av vackra vyer så kommer en farkost brummande mot hamnen.

 och efter den en till tokstålle...huvva !
Som tur kom båda torrskodda i land !

Bella sku nog så väldigt gärna farit ut och springa på isen !

Men snart ska vi hoppas isarna bär även oss vanliga dödliga !

Nu har klockat blivit 18.00 och som sig bör har jag tänt två blåvita ljus i fönstret, också det en tradition som funnits så länge jag minns ! 

Mina ljusstakar ser lite olika ut år för år och årets variant är i betong med ljushållare som jag fyndade idag på julmässan ! 

Ljusstakarna är gjutna i pringlesburkar !


Trevlig självständighetskväll alla !

 Kram

Carina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...