fredag 9 december 2016

Tomtetider - lucka nr 9

Oj vart försvann denna vecka ? Den va härligt kort ! Det betyder inte att jag ogillar vardagen, men visst är det skönt med veckoslut efter tre dagars jobb nån gång ! På jobbet trivs jag alldeles utmärkt just nu. Inte bara för att det är julpysseltider utan mest för det att jag har helt underbara människor runt mej dagligen och då menar jag både stora och små. Idag då jag kom till jobbet var jag lite småsur pga nåt smått som irriterade mej ! Steg in genom dörren till dagis och stötte genast på två små glada flickor som ville kramas och verkade otroligt glada att se mej..de hoppade nästa av iver över att jag skulle klä av mej och sätta på mej inneskorna..jovisst jag tog fram dem och satt foten i den ena och skulle sätta foten i den andra..då jag hoppar till och vrålar som en "stucken gris" ! Det låg en bajskorv (i plast) i min sko !!!! Ha ha nå gissa om all småsurhet försvann och både jag och alla i min närhet vrålade av skratt ! Älskade barn !

Men klart att jag också gillar att det är julpysseltider och tomtetider. Vi pysslar tomtar just nu. Vi har lite olika former av strutar, tyg, ull och pärlor som barnen kan välja mellan att göra sin egen tomte av. Vi tycker det är viktigt att det finns valmöjligheter..


 Först får barnen välja tyg och sen klippa ut sin tomtedräkt efter mönster. Att klippa i tyg med de små dagissaxarna är svårt, så här låter vi barnen klippa med stor sax och de flesta klarar det, med stolthet, riktigt bra ! 😊


 Sen klär vi tomten, lägger på en stickad luva, väljer ett skägg (olika sorters ull) och näsa !

(Ha ha märk att det finns små älskade kramdjur med på bilderna, de är väldigt viktiga delar av många barns vardag och så må det vara ! )

 Näsan limmade vi med limpistol, resten med trälim (erikeeper)


En halv piprensare i luvan gör att barnen kan forma luvan som de vill !


Andra tomtar som figurerar på vår avdelning är gjorda av kottar och betong !


Betongtomtar med tovade luvor och ullskägg !
Kottetomtar

Det var dagens lucka med tomtar som inspiration !

Önskar alla en skön fredagskväll !

Tänker fixa till lite tacos nu och se på Idolfinalen !

Hejsvejs !

Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...