torsdag 7 december 2017

Barnträdgården för 100 år sen - lucka nr 7

Daghemmet där jag jobbar grundades för över hundra år sen och två av de fysiska husen vi verkar i är från 1800-talet ! Gustavsborg är stadens äldsta svenskspråkiga daghem. Som tur har det sparats ganska mycket av gamla leksaker, spel och böcker och 100 års firandet till ära har ett rum inretts med föremål från barnträdgårdstiden för länge sen. Idag fick vår grupp bekanta sig med rummet, leka med de gamla sakerna, höra gammal saga och prova på att skala potatis som barnen i barnträdgården gjorde på den tiden.
Griffeltavla, kulram, gammal sax, gamla bord och stolar

Gammal snickarbänk

Gammalt pussel

Gamla böcker

Välanvänt pussel

Gamla spishällar och kakelugnar finns i flera rum

Gamla bilar

Gammal kälke och skridskor

Skala potatis var populärt idag !
Minns när jag som ung började på Gustavsborg, så berättade de äldsta "tanterna" att den som kom först på morgonen satte eld i kakelugnen så det skulle vara varmt då barnen kom på morgonen. Idag tycker man ju att det låter mysigt, men verkligheten då var nog säkert inte bara mysig. Kan tänka att under en dag som denna med minusgrader och snöstorm var det inte så varmt i knutarna på Gustavsborg..ha ha fast det är det inte nu heller, vi har nog ännu kallt i knutarna i vissa rum ! Våra hus har sin charm, men börjar verkligen vara i behov av grundrenoveringar..tänk om jag fick uppleva det ännu under min arbetskarriär !! 😉
Det här var det sista om vårt 100 års firande, men roligt och lärorikt har det varit ! 
STORT TACK till 100 års gruppen som ordnat så bra upplevelseprogram för oss alla ! 💗

Nu yr snön utanför fönstret och
jag väntar på att Ernst skall mysa upp kvällen med sin närvaro i tv:n
till min glädje och nån annans fasa ! 😆

 Tänkvärt ! 
Jag tänker att man nu just kunde byta ut orden 
nyckelpiga och hösten
till stearinljus och julen !

 Ta det lungt !
Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

4 advent - och ingen stress !

Fjärde advent och en strålande vacker dag med nån minut närmare sommaren än igår ! Det har vänt, mörkret ger vika och vi går mot ljusare tid...